W tym wpisie przedstawie Ci moją przygodę z freelancingiem WordPress po 2 latach. Zaprezentuje swoje metody sprzedażowe które się sprawdzają oraz te które były stratą czasu. Co więcej, pokaże Ci wiele screenów, m.in z mojej Analityki Google. Dzięki temu możesz zobaczyć jak w praktyce wygląda praca jako freelancer WordPress.
Pracuje po 6 godzin, 5 dni w tygodniu projektując strony internetowe WordPress & WooCommerce. Nie mam konkretnych ram czasowych, jednak zazwyczaj zaczynam swoją pracę od 7. Dzięki czemu mogę zrobić wszystko na spokojnie i bez pośpiechu. Oczywiście są dni gdzie pracy jest więcej, wtedy zdarza mi się pracować nawet i po 10-12h dziennie. Jednak jako freelancer WordPress nie mam przymusu. Jeżeli jest gorszy dzień to po prostu mogę odpuścić i zająć się projektem następnego dnia 😉
Oprócz projektowania stron internetowych zajmuje się pisaniem bloga oraz prowadzeniem social mediów które czasami zajmują mi większość czasu w pracy. Jednak dzięki temu regularnie poszerzam swoją wiedzę oraz znacząco pozycjonuje swoją stronę www. Ponadto bardzo skutecznie buduje swoją markę osobistą i prezentuje swoje „ludzkie oblicze” klientom.
Freelancer WordPress – Czyli kim jestem?
Zajmuje się projektowaniem stron internetowych WordPress & WooCommerce, głównie wykorzystując wtyczkę Elementor PRO oraz Astra PRO. Pracuje całkowicie samodzielnie, zarabiam samodzielnie, wybieram klientów samodzielnie i nie musze słuchać żadnego szefa. Co więcej nie muszę się męczyć z uporczywymi klientami 😉
Jako Freelancer WordPress prowadzę jednosobową firmę, dzięki temu mogę też zaoferować niższe stawki swoim klientom, bo nie muszę opłacać innych pracowników, działu sprzedaży, marketingu itd. Dzięki temu zadowolony jestem zarówno ja jak i moi klienci. Jeżeli chcesz poznać różnice między freelancerem a agencją marketingową to sprawdź mój inny wpis –> kliknij
Przez większość swojego życia pracowałem w innych zawodach i w wolnych chwilach „bawiłem się w informatykę” 🙂 Robiłem wiele przeróżnych rzeczy, w tym jedną gre MMORPG – Faumonia Online, którą niestety musiałem zostawić przez brak czasu. Jednak dzięki temu projektowi nauczyłem się wielu przydatnych rzeczy m.in wykonałem kilkanaście stron internetowych – jeszcze przed rozpoczęciem swojej działalności jako freelancer WordPress.
Jak długo pracuje jako Freelancer WordPress?
Pod koniec 2021 roku zacząłem edukować się w kierunku typowego tworzenia stron na WordPress. Ponadto wykupiłem i wykonałem kilka różnych kursów, m.in Google Internetowe Rewolucje oraz 3 kursy Dariusza Pichalskiego – które bardzo serdecznie polecam. Nauczyłem się z nich głównie jak projektować szybkie i skuteczne strony www oraz optymalizować je pod SEO. Ponadto dowiedziałem się jak rozmawiać z klientem aby nie marnować jego czasu i robić to czego faktycznie potrzebuje.
Wykonując oficjalny kurs Google, uzyskałem certyfikat poświadczający moje umiejętności, dzięki temu kursowi wiem w jaki sposób tworzyć strony tak aby przyciągały klientów i dobrze sprzedawały 🙂 Mój certyfikat możesz zweryfikować wchodząc pod ten link o wpisując kod: HY5 S5U O3X
Następnie w styczniu 2022 roku zacząłem szukać zleceń na strony internetowe jako freelancer WordPress. Na początku zaczynałem głównie od wykonywania poprawek na stronach, dzięki czemu nauczyłem się całej masy potrzebnych rzeczy w tym zawodzie. Poniżej znajdziesz podsumowanie mojej działalności po 2 latach, pokaże Ci screeny oraz zdradzę co sprawdza się dobrze a co średnio.
Ile zarabiam?
W swojej karierze jako freelancer WordPress w ciągu 3 lat zmieniałem stawki 3 razy. Częściowo wynika to z powodu wzrostu moich umiejętności jednak niestety wynika to również z inflacji oraz stawek w tej branży. Zazwyczaj oferuje 3 typy serwisów – strony typu landing page WordPress (bez podstron), rozbudowane strony z podstronami WordPress oraz sklepy internetowe WooCommerce. Często ostateczne wyceny projektu się różnią, bo mało kto potrzebuje konkretnie takiego projektu, zazwyczaj coś się dodaje lub odejmuje.
Zaczynając swoją przygodę z freelancingiem WordPress oferowałem strone typu landing page za 840zł netto, rozbudowaną stronę z podstronami za 1280zł netto zaś sklepy internetowe WooCommerce za 1980zł netto. Następnie rok później, na początku lutego podniosłem swoje ceny o około 20% i oferowałem strony typu one page za 980zł netto, rozbudowane strony z podstronami za 1480zł a sklepy www za 2480zł netto.
Niestety w tym roku ceny dosyć mocno odjechały, zarówno w przypadku kosztów życia jak i na szczęście stawek w branży. W lipcu, czyli połowie 2023 roku podniosłem ceny swoich usług nawet o 50%. Na dzień dzisiejszy projektuje strony internetowe WordPress typu landing page za 1500zł netto, rozbudowane strony z podstronami za 2000zł netto zaś sklepy w granicach 3000-4000zł netto.
W każdym przypadku zajmuje się wszystkim co niezbędne do działania strony, podpinam domene, umieszam stronę na hostingu, dbam o certyfikat SSL itd. Co więcej przygotowywuje politykę prywatności, dbam o ciasteczka i dostosowanie serwisu pod telefony (responsywność) Ponadto w każdym przypadku stawiam na szybkość strony i jej optymalizację pod kątem SEO. Taka strona jest w stanie sama na siebie pracować i przynosić klientów 🙂
Ile zleceń wykonałem?
Podczas mojej dwuletniej kariery jako freelancer WordPress zrealizowałem 74 umowy. Głównie były to poprawki różnych stron internetowych które niesamowicie rozwijają moje umiejętności oraz 23 realizację serwisów zbudowanych w 100% przeze mnie. Do tego trzeba doliczyć kilka realizacji stron których nie mogę opublikować. Moje pełne porfolio możesz znaleźć na jednej z moich podstron – kliknij tutaj
Skąd czerpie wiedze dotyczącą WordPressa?
Jako freelancer WordPress stale się rozwijam. Tak na prawdę w tej branży nie ma innej możliwości, bez rozwoju nie ma dobrych stron, bez dobrych stron… nie warto ich robić. Poniżej znajdziesz kilka moich klasycznych sposobów na pozyskiwanie wiedzy dotyczącej projektowania stron internetowych, budowania marki osobistej oraz marketingu internetowego.
Płatne kursy
Jedna z fajniejszych rzeczy o ile…. trafisz na dobry kurs. Niestety bywa z tym bardzo różnie, wiele razy kupiłem kurs którym byłem mocno zawiedziony. Po prostu, był bardzo mierny i nie było w nim zbyt dużo wiedzy oraz wszystko już wcześniej wiedziałem. Były to de facto pieniądze wyrzucone do kosza. Jednak dzięki temu nauczyłem się, że warto zawsze sprawdzać opinie o kursach wśród poprzednich kursantów.
Korzystam z wiedzy kilku osób w Polsce jak i za granicą które mogę polecić. W przypadku polskiej wiedzy mogę polecić Ci kursy Dariusza Pichalskiego które znajdziesz na stronie zakladaniestronwww.pl oraz Krzysztofa Gonet które znajdziesz na stronie netgonet.pl. Poznałem ich wiedzę i całkowicie moge polecić Ci ich kursy, będą to pieniądze wydane na faktycznie dobre materiały.
Darmowa wiedza w Internecie
Kolejną rzeczą, która jest codziennością w mojej pracy to poszerzanie swojej wiedzy dzięki Internetowi. Na YouTubie oraz w Google znajduje się cała masa wartościowych treści. Regularnie oglądam materiały na YouTubie takich twórców jak np: Dariusz Pichalski, NetGonet, WPZiom, Emil Czupryński, WPBeginner, Website Learners, Tyler Moore
Jeżeli szukasz darmowej wiedzy to w tym miejscu moge polecić Ci również siebie :). Staram się dzielić swoją sprawdzoną wiedzą na moim blogu, YouTubie, Tiktoku, Instagramie oraz Facebooku.
Co robię gdy czegoś nie wiem?
Wśród informatyków jest takie powiedzenie „Just Google it” i myśle, że jest to najlepsza odpowiedź na to pytanie. Prawda jest taka, że praktycznie cała wiedza jest dostepna w Internecie, trzeba tylko wiedzieć gdzie ją znaleźć i co najważniejsze – mieć na to czas.
W sytuacjach w których nie jestem pewny czy coś wykonam, po prostu uzgadniam to z klientem i odpowiednio obniżam cene. Chociaż jeszcze nie zdażyło mi się, że żeby z czymś był ogromny problem. W takiej sytuacji, korzystam z pomocy innych informatyków i płace im odpowiednią stawke. Czasami dostaje propozycje projektu który przekracza moje możliwości (zazwyczaj są to ogromne projekty przeznaczone na całe zespoły), wtedy polecam kogoś innego z kim współpracuje i nie zabieram się za to.
Jak zbudować skuteczną markę osobistą?
Mogę śmiało powiedzieć, że udało mi się zbudować swoją markę osobistą… i to bez pokazywania swojego wizerunku i rozmów telefonicznych. Nie znam nikogo w tej branży kto by pracował w ten sposób. Jednak w moim przypadku, praca wyłącznie przez e-mail lub Facebooka maksymalnie ją przyspiesza. Co pozwala mi na oszczędzenie zarówno mojego czasu jak i czasu mojego klienta. Kolejny raz wszyscy są zadowoleni więc nie zamierzam tego zmieniać 😉
W jaki sposób prowadzę swojego bloga?
Najważniejszym aspektem mojej działalności jako freelancer WordPress jest dzielenie się swoją wiedzą dotyczącą WordPressa i marketingu internetowego. Dzięki temu zarówno daje komuś coś za darmo jak i utrwalam swoją wiedzę. W związku z tym prowadzę bloga na którym publikuje 2 wpisy tygodniowo, robie to od prawie 2 lat i nie zamierzam przestać. Mniej więcej od pół roku zauważam bardzo dobre efekty i regularnie pozyskuje tą drogą klientów na strony www. Poniżej możesz zobaczyć autentycznego screena z mojej Analityki. Ewidętnie widać na nim, że z czasem siła mojej strony www rośnie.
Jak buduje wizerunek profesjonalisty?
Kolejnym kluczowym aspektem mojej działalności jest prowadzenie firmowych social media. Dziele się swoją wiedza na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedInie, Google Moja Firma a od jakiegoś czasu również na TikToku i YouTube. Jest to, podobnie jak blog główne źródło skąd pozyskuje klientów. Najlepsze efekty przynosi mi Facebook oraz Instagram ze względu na to, że nie pokazuje swojego wizerunku. Prawdopodobnie świetnie sprawdziłby się również YouTube oraz Tiktok.
Poniżej znajdziesz screena z mojej pełnej analityki. W przypadku „Organic Social” znajdziesz informacje na temat wejść z social mediów. Natomiast w przypadku „Organic Search” będą to wejścia z Google, zarówno z wizytówki jak i mojego bloga. Ponadto znajdziesz tam kilka statystyk „Paid Search” które oznaczają reklame Google Ads oraz „Email” ponieważ prowadzę Newslettera więc można zaliczyć to również do bloga. Ostatnią statystyką są „Direct” oraz „Referral” czyli bezpośrednie wejścia na moją stronę. Głównie są to wejścia z zewnętrznych serwisów na których ogłaszam swoje usługi – o czym poźniej 🙂
Skąd pozyskuję klientów?
Istnieje wiele sposobów na pozyskowanie klientów na strony internetowe jako freelancer WordPress. Poniżej przedstawie Ci te które sprawdzają się u mnie najlepiej jednak pamiętaj o tym, że każdy prowadzi swoją firmę w inny sposób. Nadrzędnym aspektem mojej działalności jest szanowanie mojego czasu oraz mojego klienta. W związku z tym nie publikuje swojego wizerunku i kontaktuje się wyłącznie e-mailowo co nie sprawdzi się w każdym przypadku.
Co przynosi mi największe efekty?
W moim przypadku najlepsze efekty przynosi Wizytówka Google Moja Firma, Blog, Facebook oraz Instagram. Jest to ponad 60% ruchu na mojej stronie. Możesz sprawdzić jak wygląda to w praktyce na screenie wyżej. Generalnie jest to coś co chce aby w długim terminie stanowiło praktycznie cały ruch na moją stronę. W związku z tym regularnie dbam o rozwój bloga, Facebooka i Instagrama. Kolejnym bardzo dobrym źródłem klientów są przeróżne serwisy dla Freelancerów WordPress takie jak np. Oferia czy Useme. Oferuje na nich swoje usługi i dzięki silnej marce osobistej pozyskuje wielu klientów. Jest to mniej więcej 30% ruchu na mojej stronie.
Klienci organiczni z Google i Social Media
Na dzień dzisiejszy na moim blogu znajdziesz ponad 140 wpisów na temat WordPressa oraz marketingu internetowego. Co więcej od prawie 2 lat prowadze różne profile na mediach społecznościowych. Dzięki temu z czasem moja strona zaczeła się bardzo dobrze pozycjonować. Poniżej znajdziesz wykres wejść organicznych z Google oraz Social Mediów. Jak widzisz, notuje regularne wzrosty które przekładają się na bardzo dobrych klientów.
Serwisy z ogłoszeniami dla freelancerów WordPress
Jestem Freelancerem WordPress na pełen etat i nie pracuje w inny sposób. Co za tym idzie, czasami jeszcze brakuje mi zleceń – w takich sytaucjach ogłaszam swoje usługi na zewnętrznych serwisach dla freelancerów WordPress. Głównie ogłaszam się na Useme, Oferii oraz różnych grupach Facebookowych. Dzięki zbudowaniu konkretnej marki osobistej, przygotowaniu dobrych odpowiedzi na oferty i słuchania klientów regularnie pozyskuje również klientów z tych źródeł.
Aktywne pozyskiwanie klientów
Ostatnim sposobem na pozyskiwanie klientów z którego korzystam bardzo rzadko jest aktywne pozyskiwanie klientów. Sprowadza się to m.in do pisania do firm którym przydałaby się stroną internetowa ale jej nie mają. Ponadto testuje inne sposoby, rynki zagraniczne i próbuje oferować inne usługi. Jednak jest to jedynie dodatek moich głównych źródeł klientów i na tą chwile nie przywiązuje do tego większej uwagi. Zazwyczaj robię to w wolnych chwilach 😉
PS. Jeżeli zauważyłeś, że ten wpis ma być pozycjonowany na frazę „freelancer WordPress” to jesteś na bardzo dobrej drodze 😉