
Strategia marketingowa Twojej firmy
Odpowiednio dobrana strategia marketingowa pozwoli Ci przyciągać wielu klientów do Twojej firmy, zwiększy Twoją rozpoznawalność oraz zyski. Co więcej, w długim terminie pozwoli Ci na zmniejszenie kosztów do minimum i prześcignięcia konkurencji w Twojej branży. Sposobów i taktyk marketingowych jest cała masa to w jaki sposób poprowadzisz marketing Twojej firmy zależy w pełni od Ciebie. W tym wpisie postaram się przybliżyć 8 najważniejszych pytań dotyczących strategii marketingowej. Dzięki temu poprawisz swoje działania i zrewidujesz czy to co robisz ma sens.
Zdecyduj kto ma zająć się Twoim marketingiem
Powiedzmy sobie wprost. Nie każdy nadaje się do wszystkiego i nie zawsze dobrze czuje się z każdym tematem. Często się z tym spotykam u swoich klientów, że nie wiedza zbytnio co robią, przepalając ogromne pieniądze całkowicie bez sensu. Warto zastanowić się nad tym czy chcesz samodzielnie prowadzić marketing czy zlecić to komuś kto zajmuje się tym codziennie. Pamiętaj o tym, że skuteczna strategia marketingowa w długim terminie jest dla Ciebie zdecydowanie tańsza niż robiona „byle jak”.
Możesz samodzielnie poprowadzić swoją strategię marketingową, czerpiąc wiedzę z takich wpisów jak ten lub zlecić ją komuś. Nawet jeśli zlecisz to zadanie agencji marketingowej czy freelancerowi to polecam Ci zapoznać się z podstawami strategii marketingowych. Dzięki temu zminimalizujesz szanse, że ktoś robi Cie w konia 😉
Najprostszym sposobem jest zlecenie marketingu zewnętrznej firmie/agencji marketingowej. Taka firma samodzielnie zajmie się całym marketingiem Twojej firmy bez konieczności zajmowania Twojego czasu. Minusem takiego rozwiązania jest cena i czas. W większości przypadków takie agencje reklamowe pobierają spore wynagrodzenie oraz mają bardzo długie terminy. Co za tym idzie, nie sprawdzają się w przypadku firm z mniejszym budżetem (i często wymaganiami).
Rozwiązaniem na to jest zatrudnienie freelancera czyli tak zwanego wolnego strzelca. Dzięki temu, że pracuje samodzielnie może zaproponować zdecydowanie niższe stawki, ponadto prędzej zajmie się Twoją firmą nawet jeśli masz mniejszy budżet – nie wymaga od razu nakładu 5000zł/msc.
Zawodowo zajmuje się freelancingiem przy projektowaniu stron internetowych, jeśli szukasz kogoś kto Ci z tym pomoże to skontakuj się ze mną 😉 Freelancerów od marketingu możesz poszukać w dedykowanych serwisach typu Useme, Oferia, Freelancer (zagraniczna) czy na grupach Facebookowych.
W jaki sposób aktualnie prowadzisz marketing i co już działa?
Kolejnym pytaniem na które musisz sobie odpowiedzieć jest to w jaki sposób prowadzisz już swój marketing oraz czy przynosi efekty. W zależności od rodzaju Twojej firmy, inne kanały w inny sposób trafią do Twojego potencjalnego odbiorcy. Jednak zachęcam Cie do testowania i nie odrzucania od razu konkretnego kanału marketingowego. Bardzo często te mniej popularne platformy, generują największą ilość ruchu.
Poniżej przedstawiam listę wszystkich skutecznych strategii marketingu internetowego. Znajdziesz tam zarówno oczywiste kanały komunikacji jak i mniej popularne na które często warto spojrzeć i wypróbować.
Najpopularniejszymi sposobami na prowadzenie marketingu internetowego w sieci są:
– odpowiednio zoptymalizowana strona internetowa
– prowadzenie newslettera
– posiadanie i aktualizowanie profilu Google Moja Firma
– prowadzenie kanału na YouTube
– firmowy fanpage na Facebooku
– firmowy fanpage na Instagramie
Ponadto warto zwrócić uwage na mniej popularne lecz (często bardziej) skuteczne social media:
– regularnie prowadzony blog na stronie
– profil na TikToku
– konto na LinkedInie
– Twitter
– SlideShare
– Pinterest
Konkretne strategię na większość z tych metod znajdziesz na moim firmowym blogu, po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej.
Np. Facebook czy Google Moja Firma
Sprawdź mój blog
Na jakich kanałach działasz, ile poświęcasz czasu i co przynosi najlepsze wyniki?
Jeżeli od dłuższego czasu korzystasz z konkretnego sposobu marketingu to teraz usiądź, spójrz krytycznie i oceń czy Ci się to opłaca. Jeżeli konkretny sposób nie przynosi kompletnie żadnych wyników to zazwyczaj warto z niego zrezygnować i oszczędzić czas oraz pieniądze. Jednak jeśli jakiś sposób działa średnio to warto się nad nim pochylić. W tym celu zastanów się co można zrobić lepiej a co warto zlecić profesjonaliście. Często prosty audyt potrafi drastycznie zmienić wizerunek Twojej firmy w konkretnym kanale sprzedażowym.
Co przynosi słabe efekty, pochłania dużo czasu, pieniędzy i z czego możesz zrezygnować?
Jeżeli korzystasz z kilku kanałów (do czego Cie gorąco zachęcam) to spójrz na każdy z nich. Następnie określ jakie wyniki przynosi, ile poświęcasz na nie czasu i pieniędzy. Pamiętaj o tym, że konkretny kanał potrzebuje sporo czasu żeby pokazać swój pełny potencjał. Jednak po paru mięsiacach możesz określić czy konkretny sposób Ci odpowiada czy nie. Jeżeli jakiś sposób przynosi słabe efekty to pomyśl o rezygnacji lub oddelegowaniu tego komuś innemu. Zawsze możesz podpisać umowę na np. 3 miesiące i zobaczyć czy Ci się to będzie opłacać.
Ilu aktualnie masz klientów i ilu na ten moment byłbyś w stanie obsłużyć?
To pytanie jest bardzo ważne a często pomijane. Pomyśl jakie są moce przerobowe Twojej firmy. Czy masz możliwość obsługiwać 2x więcej klientów? A 5 razy? Zdarzają się sytuacje, że firmy dochodzą do takiego pułapu w którym nie są w stanie się wyrobić. Oczywiście tego Ci życzę ale warto mieć to z tyłu głowy. Jeżeli prowadzisz np. biuro rachunkowe zatrudniające 3 osoby to nie zawsze jesteś w stanie je rozbudować i zatrudnić większą ilość osób. Wtedy nie koniecznie musisz kierować swoją strategię marketingową do kilku różnych źródeł – często wystarczy jedno czy dwa.
Jaki efekt chciałbyś osiągnąć?
Zwróć uwagę na aktualną ilość klientów i realistycznie określ ilu chciałbyś ich mieć za pół roku czy rok. Oczywiście uwzględnij wykorzystanie konkretnych działań marketingowych czy reklamy. Dzięki temu sensowniej podejdziesz do strategii marketingowej i finalnie osiągniesz lepsze wyniki. Zazwyczaj warto zastosować tutaj jakiś przedział, bo jeśli nie wiesz jak konkretna strategia działa to ciężko określić co z niej wyniknie. Zauważ również to ile zajeło Ci osiągnięcie aktualnych efektów i w jaki sposób przybywali klienci.
W jaki sposób prezentujesz swoją markę i z czym się kojarzy Twoim klientom?
To pytanie jest bardzo ważne. Dzięki temu zbudujesz całą swoją strategię marketingowa. Daj sobie czas i zastanów się nad tym z czym kojarzy się Twoja marka i jak się prezentuje. Nie patrz ze swojej perspektywy, postaraj się popatrzyć na nią z boku. Najlepiej jeśli zapytasz o to kogoś całkowicie obcego lub byłego klienta.
Bardzo często widzę firmy które nie są spójne ze swoją marką. Jeżeli masz konkretny styl pisma to się go trzymaj. Jeśli stosujesz konkretną kolorystykę to zawsze ją uwzględniaj. Zarówno na swojej stronie internetowej, social mediach, ulotkach, reklamach czy wysyłanych e-mailach. Dzięki temu Twoja marka wbije się w głowę Twojego klienta i będzie Cie kojarzył.
Jak wygląda sytuacja u Twojej konkurencji i w jaki sposób się promuje?
Jeżeli nie masz pomysłu zarówno na prezentacje marki jak i kanału komunikacji to spójrz na swoją konkurencję. Nie musisz sprawdzać konkurencji z Twojego miasta. Spójrz na konkurencję z całej polski a nawet i za graniczy. Dzięki temu będziesz mieć lepszy pogląd Twojej branży. Zauważysz błędy konkurencji jak i jej dobre strony. Ponadto z każdej osobnej firmy możesz wyciągnąć coś wartościowego co możesz wykorzystać u siebie.
W taki sposób zbudujesz silną markę w Internecie i skuteczną strategię marketingową. Jeżeli szukasz więcej treści dotyczących budowania marki w Internecie oraz marketingu internetowego to zachęcam Cie do sprawdzenia mojego bloga. Oto kilka najlepszych wpisów na ten temat:
Jak zbudować skuteczny lejek sprzedażowy w 3 krokach?
Jak często publikować na Facebooku, Instagramie i blogu?
Zwiększ zaangażowanie w Social Media? (praktyczne przykłady)
Jaki jest dzisiejszy konsument? – 4 najważniejsze cechy
Jak napisać post sprzedażowy? Krok po kroku + przykłady
Jak prowadzić bloga? Sprawdź jak zwiększyłem wejścia 5 krotnie!
Dobry tytuł. 7 praktycznych przykładów
Jak dobrze wycenić swój produkt aby zarabiać więcej niż inni? – Czyli o wartości, cenie i percepcji w sprzedaży.
Prowadzisz firmowe konto w social media i brakuje Ci pomysłów na skuteczne posty?
Sprawdź mój e-book z 1000 przykładowych postów na Facebooka, Instagrama, Twittera oraz Linkedina i rozwiń swój biznes 🙂
1000 postów które zmienią Twoje Social Media (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn) [E-Book]
@stronywwwdawidgicala TWOJA MARKA W INTERNECIE: Jak zaplanować efektywną STRATEGIĘ MARKETINGOWĄ? MarketingCyfrowy SEO OptymalizacjaKonwersji MarketingSpołecznościowy BudowanieMarki ECommerce InboundMarketing OutboundMarketing PPC AdWords FacebookMarketing InstagramMarketing LinkedInMarketing TwitterMarketing EmailMarketing ObecnośćOnline B2BMarketing B2CMarketing WzrostBiznesu ZarządzanieMarką PlanowanieMarketingowe AnalitykaInternetowa SEOoptymalizacja MarketingDlaMałychFirm StrategieWzrostu MarketingWideo StrategiaTreści
♬ original sound – stronywwwdawidgicala – stronywwwdawidgicala