Dyrektywa Omnibus. Kary za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus. Do czego zobowiązuje przedsiębiorce nowa dyrektywa Unii Europejskiej? Dyrektywa Omnibus co to jest i jak się za nią wziąć? Najważniejsze obowiązki dla właścicieli sklepów internetowych.

Czym jest Dyrektywa Omnibus – i komu ma służyć?
Na sam początek warto sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest Dykretywa Omnibus i dlaczego powstała.
Dyrektywa Omnibus to dyrektywa Unii Europejskiej, która została przyjęta w roku 2014 i ma na celu zharmonizowanie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w całej Unii. Zgodnie z ustaleniami, w Polsce została ona przyjęta 1 stycznia 2023 roku. Dyrektywa Omnibus jest aktualizacją dyrektywy o ochronie danych osobowych z roku 1995 i zawiera zmiany, które mają na celu dostosowanie przepisów do obecnej sytuacji technologicznej i społecznej.
Głównym celem dyrektywy Omnibus jest zapewnienie ochrony danych osobowych obywateli UE przed nieuprawnionym dostępem lub wykorzystaniem oraz zapewnienie przejrzystości i prostoty przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Dyrektywa Omnibus wprowadza również nowe obowiązki dla przedsiębiorców i instytucji, takie jak obowiązek informowania o naruszeniu danych osobowych oraz obowiązek stosowania odpowiednich środków ochrony danych osobowych. Ponadto mając sklep internetowy i oferując promocje jesteś zobowiązany informować klientów o najniższej cenie tego produktu w odstępie ostatnich 30 dni.

Dyrektywa Omnibus – Niezbędne zmiany dla przedsiębiorcy
Dyrektywa Omnibus wprowadza szereg nowych obowiązków dla przedsiębiorców sprzedających w Internecie. Jako właściciel jakiegokolwiek sklepu internetowego jesteś zobowiązany do przestrzegania prawa. Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany które wprowadza dyrektywa Omnibus oraz informację jak w prosty sposób je spełnić. Dzięki temu Twój sklep nie narazi się na ogromne kary (o których poniżej)
Obowiązek informowania o najniższej cenie produktu przecenionego w okresie 30 dni
Jeżeli w swoim sklepie internetowym oferujesz promocje to jesteś zobowiązany do informowania swojego klienta o cenach tego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu, konsument ma być chroniony przed „udawaniem” promocji. W przypadku jeżeli sprzedajesz towar krócej niż przez 30 dni to masz obowiązek informować o najniższej cenie od dnia wystawienia oferty.
Co za tym idzie, warto pomyśleć o przyjemnym i przejrzystym sposobie prezentowania oferty. Takim który zarazem spełni wymagania prawne ale jednocześnie nie będzie odrzucał Twojego klienta. Warto również aby działo się to automatycznie, bo raczej nikt nie ma czasu ręcznie ustawiać cen codziennie 😉
Jeżeli masz stronę na WordPress to możesz korzystać z gotowych rozwiązań czy płatnych wtyczek np. od WP Desk
Jednak jeśli nie chcesz płacić regularnego abonamentu i wolisz jednorazowe rozwiązanie które będzie działało zawsze – skontaktuj się ze mną 😉
Za symboliczną opłatą skonfiguruje Twój sklep WordPress & WooCommerce tak aby w ładny sposób spełniał Twój obowiązek prawny.
Pomogę Ci automatycznie spełniać obowiązek informacji o produktach przecenionych, dzięki czemu nie będziesz się tym musiał martwić. Jeśli zgłosisz się do mnie w styczniu 2023 roku to pomogę Ci w tym za jedyne 160zł netto.
Konieczność publikacji numeru telefonu oraz danych kontaktowych
Kolejna bardzo ważna zmiana, chociaż technicznie wymagana już w poprzednich latach. Twoim obowiazkiem jest podanie prawidłowych danych kontaktowych z których może skorzystać Twój klient w przypadku problemów z zakupem. Poprzednio ustawa nie informowała jakie to mają być dane kontaktowe. Dyrektywa Omnibus wprowadza obowiązek publikacji nr. telefonu do działu obsługi klienta.
Co ważne, musisz zaprezentować go w sposób łatwo dostępny dla użytkownika.
Weryfikacje wiarygodności opinii w sklepie internetowym (tak zwane fake opinie)
Unia Europejska postanowiła się rozprawić z prawdziwą plagą w sklepach internetowych czyli sztucznym opiniom, zarówno negatywnym jak i pozytywnym. Niezgodne z prawem jest umieszanie opinii klientów którzy nigdy nie kupili konkretnego produktu. Co więcej oferując opinie, masz obowiązek poinformować konsumenta skąd one pochodzą i jak można ją wystawić i zweryfikować.
Co ważne, powyższe obowiązki dotyczą tylko opinii konkretnych produktów w sklepie internetowym. Jeżeli opinie nie dotyczą produktu a np. jedynie Twojej firmy to nie musisz nic zmieniać. Oczywiście, nie dopuszczaj do fałszywych opinii.
Jeżeli masz stronę na WordPress to zachęcam Cie do samodzielnego dodania opinii z Google które podnoszą wiarygodność Twojej firmy:
Opinie Google na stronie WordPress. Wstaw na stronę w 2 minuty, za darmo.
Zmiany wprowadzone przed 2023 rokiem
Powyższe zmiany są kluczowymi zmianami które wprowadza ta ustawa w 2023 roku. Jednak w dalszym ciągu musisz pamiętać o obowiązkach przedsiębiorcy które zostały wprowadzone w poprzednich latach. Najważniejsze z nich to m.in:
- Obowiązek informowania o przetwarzaniu danych osobowych (ciasteczka, polityka prywatności)
- Obowiązek zgody na przetwarzanie danych osobowych (np. zgoda na kontakt przy pomocy formularza na stronie)
- Konieczność stosowania odpowiednich środków ochrony danych osobowych (certyfikat SSL, szyfrowanie danych, aktualizacje serwisu)
Pamiętaj, że przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych jest nie tylko obowiązkiem, ale także kluczowym elementem budowania zaufania klientów i utrzymania pozytywnego wizerunku firmy. Warto więc poświęcić odpowiednią uwagę i zasoby na zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz na ciągłe doskonalenie stosowanych przez firmę środków ochrony danych osobowych. Jeśli potrzebujesz pomocy to śmiało napisz do mnie 😉

Dyrektywa Omnibus – Kary za niedostosowanie sklepu
Pamiętaj o tym, że jeśli Twoja firma nie przestrzega dyrektywy Omnibus to może zostać ukarana grzywną nawet do 40.000zł. Nawet jeśli nie jesteś tego świadomy. Grzywna oczywiście zależy od charakteru naruszenia prawa oraz wielkości Twojej firmy. W niektórych przypadkach kary wynoszą do kilku % rocznego obrotu Twojej firmy.
Ponadto pamiętaj, że przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych nie tylko chroni Twoją firmę przed karami, ale także przed utratą wiarygodności w oczach Twojego klienta. W przypadku naruszenia przepisów dotyczących ochrony danych osobowych Twoi klienci mogą tracić zaufanie do Twojej firmy, co doprowadzi do spadku sprzedaży. Dlatego przestrzeganie przepisów dyrektywy Omnibus jest tak ważne – pomaga zadbać o zaufanie klientów i budować pozytywny wizerunek Twojej firmy.
Jeżeli interesuje Cie temat skutecznego docierania do klientów i budowania wiarygodność to sprawdź moje inne wpisy:
3 konieczne rzeczy na każdej stronie – O tym musisz pamiętać
Jaki jest dzisiejszy konsument? – 4 najważniejsze cechy
Dlaczego klienci nie kupują? 6 Najważniejszych informacji które musisz poznać.

Dyrektywa Omnibus – Kto Ci z tym pomoże?
Jeżeli oferujesz promocje w swoim sklepie to najnowsza dyrektywa Omnibus zmusza Cie do informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Jeśli masz stronę na WordPressie to możesz skorzystać z płatnej, abonamentowej wtyczki od WP Desk
Oczywiście, możesz się tym zająć samodzielnie i poszukać dedykowanych wtyczek lub rozwiązań.
Jednak jeśli nie chcesz tracić czasu i wolisz zlecić to profesjonaliście to pozwól mi sobie pomóc.
Skonfiguruje Twój sklep w taki sposób aby automtaycznie, w przejrzysty sposób informował Twojego klienta o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki czemu nie będziesz się musiał tym więcej przejmować. Jeśli zgłosisz się do mnie w styczniu 2023 roku to pomogę Ci w tym za jedyne 160zł netto.