Optymalizacja SEO a pozycjonowanie stron. Jak uzyskać wysokie wyniki w wyszukiwarkach i docierać do klientów? Czy wystarczy po prostu zapłacić aby być wysoko w wynikach wyszukiwarek? Co na ten temat mówi Google?
W tym artykule wytłumacze Ci czym jest optymalizacja SEO oraz pozycjonowanie stron internetowych.
Dzięki temu już nigdy nie bedziesz mylić tych 2 pojęć i nie dasz się nabrać na zbędne usługi.
Ponadto powiem trochę o nieuczciwych praktykach niektórych agencji marketingowych. Polecam Ci poświęcić 5 minut na przeczytanie tego artykułu. Nie znając tematu możesz kiedyś stracić nawet dziesiątki tysięcy złotych…
Optymalizacja SEO a pozycjonowanie stron
Każdemu przedsiębiorcy zależy na dotarciu do jak największej ilości klientów i zajęciu wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Niestety nie jest to możliwe. Jak sam wiesz, firm z konkretnej branży może być cała masa. W związku z tym nie da się umieścić wszystkich firm na samym szczycie. Są branże w których wynik 20-30 miejsca w wyszukiwarkach jest dobrym wynikiem.
Właśnie dlatego wyszukiwarki takie jak Google premiują strony które są przystosowane jak najbardziej pod odbiorce. Regularnie aktualizują algorytmy które sprawiają, że jest nam łatwiej poruszać się po Internecie. Optymalizacja SEO oraz pozycjonowanie stron skupiają się na tym aby jak najbardziej podpiąć się pod algorytmy i zwiększyć ilość odbiorców.
Odróżniamy 2 najważniejsze pojęcia czyli optymalizacje oraz pozycjonowanie strony internetowej.
Cel jest taki sam jednak działanie zgoła inne. Powinieneś je odróżniać aby nie dać się naciągnąć na zbędne usługi.
Pozycjonowanie a optymalizacja strony internetowej.
W wielkim skrócie optymalizacja SEO strony internetowej polega na dostosowaniu kodu, zdjęć oraz stron pod wyszukiwarki. Ponadto warto skonfigurować stronę z Google Search Console i ustawić mapę witryny. Optymalizacja obejmuje również usunięcie zbędnych wtyczek i przyspieszenie strony internetowej. W dużej mierze są to jednorazowe działania techniczne które zwiększają Twoje szanse na wysokie wyniki.
Pozycjonowanie strony www w dużym uproszczeniu polega na działaniach zwiększających wejścia z innych serwisów na Twoją strone. Często podpina się pod to nawet reklamy internetowe czy marketing szeptany. Klasycznym przykładem pozycjonowania strony internetowej jest link-building.
Realizuje się go m.in poprzez utworzenie wizytówki Google Moja Firma czy dodanie strony do przeróżnych katalogów firm w internecie.
Bardziej szczegółowo o optymalizacji i pozycjonowaniu strony internetowej napisałem niżej.
Co mówi na ten temat Google?
Google jest największą wyszukiwarką na świecie i to Google wyznacza trendy. Stanowisko Google na temat pozycjonowania stron internetowych od lat jest niezmienne. Nie udziela informacji co dokładnie wpływa na wyniki wyszukiwania. Informuje jedynie o ogólnikach na których twórcy internetowi powinni się skupić aby lepiej docierać do odbiorców.
Jednakże pamiętaj o tym, że są to jedne z najlepszych algorytmów na świecie. Na bieżąco monitorują Twoją stronę i „punktują” w zależności od tego czy coś jest wskazane czy nie. Tym więcej dobrych według Google rzeczy na Twojej stronie, tym masz większe szanse na wysokie wyniki.
Nieuczciwe praktyki
Algorytmy zmieniają się regularnie i nie da się w 100% przewidzieć w jaki sposób być na samym szczycie. W związku z tym wszystkie firmy które „gwarantują” Ci, że zajmiesz 1 pozycje w wyszukiwarkach na konkretną fraze zwyczajnie mówią nieprawde. Jest to technicznie niemożliwe. Nie daj się nabrać na gwarancję wyników w wyszukiwarkach i regularne opłaty za „optymalizację SEO”.
W większości przypadków jest to typowe zagranie marketingowe. W ten sposób możesz stracić dziesiątki tysięcy złotych bez żadnych efektów. Moim zdaniem najrozsądniej jest, raz na jakiś czas (np raz na rok) zlecić pozycjonowanie strony i optymalizację strony do aktualnych algorytmów Google.
Kompletnie czym innym jest prowadzenie bloga na stronie czy firmowego fanpage – za to zazwyczaj warto zapłacić.
Optymalizacja SEO
Optymalizacja SEO strony internetowej w dużej mierze sprowadza się do poprawek technicznych strony. Obejmuje głównie przygotowanie podstron oraz wpisów po konkretne frazy kluczowe pasujące do Twojego biznesu. Kolejnym ważnym aspektem jest optymalizacja wagi i słów kluczowych grafik oraz plików na stronie. Ponadto obejmuje podpięcie mapy witryny XML i konfigurację z Google Search Console czy Google Analytics.
Do tego zadania warto dobrać kogos z wieloletnim doświadczeniem i zaufanymi opiniami poprzednich klientów. Jednorazowa optymalizacja SEO strony internetowej zwiększa Twoje szanse na wysokie wyniki w wyszukiwarce. Jednakże uzbrój się w cierpliwość, ta usługa często wymaga miesięcy aby zaczeła przynosić zadowalające efekty.
Co obejmuje optymalizacja SEO strony internetowej?
Istnieje wiele drobnych rzeczy które składają się na dobrą optymalizację strony internetowej.
Przedstawiam listę najważniejszych rzeczy o których musisz pamiętać:
- utworzenie i podpięcie mapy witryny XML
- ustawienie słów kluczowych treści, opisów i tytułów SEO na podstronach oraz wpisach
- usunięcie zbędnego kodu na stronie
- nadanie responsywności strony
- skrócenie czasu ładowania strony
- optymalizacja cache strony www
- ustawienie atrybutów ALT obrazków zgodnych z SEO
- optymalizacja wagi i rozmiaru zdjęć oraz plików na stronie
- ustawienie przyjaznych linków
- ustawienie hierarchi nagłówków
- podpięcie narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console
Czym jest optymalizacja treści na stronie www?
W tym miejscu warto wspomnieć o optymalizacji treści na stronie internetowej. Niektórzy łącza ją z klasyczną optymalizacją witryny od strony technicznej. Optymalizacja treści na stronie polega na zredagowaniu tekstów w witrynie, pod konkretne słowa kluczowe.
Jest to usługa o której warto pomyśleć przy publikowaniu wpisów na blogu. Warto w takich sytuacjach rozważyć również regularny copywriting.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie strony internetowej nie powinno być mylone z techniczną optymalizacją strony www. Pozycjonowanie w dużej mierze skupia się na pozyskaniu ruchu z innych serwisów bądź stron. Google bardzo docenia witryny na które użytkownicy wchodzą z innych stron. Jednak ważna jest jakość wejść. Lata temu Google premiowało strony które po prostu miały dużo linków, przez to powstawały m.in farmy martwych linków. Od dłuższego czasu jednak Google zwraca uwage na jakość linków i strony z której przychodza odbiorcy. Dlatego celuj w strony gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci.
Podstawowymi sposobami na wypozycjonowanie stron są:
- prowadzenie bloga internetowego
- prowadzenie fanpage na Social Media (np Facebook, Instagram)
- posiadanie wizytówki Google Moja Firma
- dołaczenie do grup tematycznych związanych z branżą i pomaganie potencjalnym klientom
- katalogi firm
- reklamy w internecie
W przypadku mojej branży projektowania stron internetowych, fanpage na Facebooku bardzo dobrze pozycjonuje moją witrynę.
Pamiętaj aby wybrać odpowiednie miejsce, gdzie znajdują się Twoi klienci.
Czy warto pozycjonować stronę?
Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Wiele zależy od tego jaki biznes prowadzisz i jak podejdziesz do pozycjonowania.
Pamiętaj o tym, że jest to efekt rozciągnięty w czasie który często zajmuje nawet pare miesięcy – podobnie jak rozwijanie firmy.
Moim zdaniem jeżeli masz firmę i poważnie podchodzisz do pozyskiwania klientów z internetu to warto chociaż raz zamówić usługę optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej. Jednorazowe działanie w wielu przypadkach jest bardzo sensowne i w długim terminie opłacalne.
Wypozycjonowana strona internetowa nie zacznie nagle przynosić setek klientów – potrzeba na to czasu.
Jednak po czasie zazwyczaj widoczne są mniejsze bądź większe efekty 😉